۱۸ مرداد ۱۳۸۸

تخت جمشید

تخت جمشید ،مجموعه ای از کاخهای بسیار باشکوهی است که ساخت آنها در سال ب512 قبل از میلاد آغاز شد و اتمام آن 150 سال به طول انجامید.تخت جمشید در محوطة وسیعی واقع شده که از یک طرف به کوه رحمت و از طرف دیگر به مرودشت محدود است . این کاخهای عظیم سلطنتی در کنار شهر پارسه که یونانیان آن را پرسپولیس خوانده اند ساخته شده است .



ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق . م ، آغاز شد. نخست صفه یاتختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند . پس از داریوش ، پسرش خشایارشا تالار دیگری را بنام تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت . اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد . اردشیر سوم ساختمان دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند . این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند . معماری هخامنشی ، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماریهای بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است . هخامنشیان با ساختن این ابنیة عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند.

اسناد تخت جمشید و کارگران مزد بگیر در اواخر سال 1312 شمسی براثر خاکبرداری در گوشة شمال غربی صفه تخت جمشید قریب چهل هزار لوحه های گلی به شکل و قطع مهرهای نماز بدست آمد . بر روی این الواح کلماتی به خط عیلامی نوشته شده بود . پس از خواندن معلوم شد که این الواح عیلامی اسناد خرج ساختمان قصرهای تخت جمشید می باشد . از میان الواح بعضی به زبان پارسی و خط عیلامی است . از کشف این الواح شهرت نابجایی را که می گفتند قصرهای تخت جمشید مانند اهرام مصر با ظلم و جور و بیگار گرفتن رعایا ساخته شده باطل گشت . زیرا این اسناد عیلامی حکایت از آن دارد که به تمام کارگران این قصرهای زیبا ، اعم از عمله و بنا و نجار و سنگتراش و معمار و مهندس مزد می دادند و هر کدام از این الواح سند هزینة یک یا چند نفر است . کارگرانی که در بنای تخت جمشید دست اندرکار بودند ، از ملتهای مختلف چون ایرانی و بابلی و مصری و یونانی و عیلامی و آشوری تشکیل می شدند که همة آنان رعیت دولت شاهنشاهی ایران بشمار می رفتند . گذشته از مردان ، زنان و دختران نیز به کار گل مشغول بودند . مزدی که به این کارگران می دادند غالباً جنسی بود نه نقدی ، که آنرا با یک واحــد پـول بابلی به نام « شکــل » سنجیده و برابر آن را به جنس پرداخت می کردند . اجناسی را که بیشتر به کارگران می دادند و مزد آن محسوب می شدعبارت از : گندم و گوشت .


اسکندر مقدونی در یورش خود به ایران در سال 331 قبل از میلاد، آنرا به آتش کشید. تاریخنگاران در مورد علت این آتش سوزی اتفاق رای ندارند. عده ای آنرا ناشی از یک حادثه غیر عمدی میدانند ولی برخی کینه توزی و انتقام گیری اسکندر را تلافی ویرانی شهر آتن بدست خشایار شاه علت واقعی این آتش سوزی مهیب میدانند.



تصویری از عظمت کاخها ازآنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده تنها می توان تصویر بسیار مبهمی از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد. با این همه می توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزئیات معماری ساختمان کاخها در آن آمده باشد و اندکی بهره از قوه تخیل، به اهمیت و بزرگی این کاخها پی برد. نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه1310خورشیدی کشف شد. چیزی که در نگاه اول در تخت جمشید نظر بیننده را به خود جلب می کند، کتیبه ها و سنگ نبشته های گذر خشایارشاه است که به زبان عیلامی و دیگر زبانهای باستانی تحریر شده است. از این گذر به مجموعه کاخهای آپادانا می رسیم، جائی که در آن پادشاهان بار میدادند و مراسم و جشنهای دولتی در آن برگذار می شد.مقادیر عمده ای طلا و جواهرات در این کاخها وجود داشته که بدیهی است در جریان تهاجم اسکندر به غارت رفته باشد. تعداد محدودی از این جواهرات در موزه ملی ایران نگهداری می شود. بزرگترین کاخ در مجموعه تخت جمشید کاخ مشهور به "صد ستون" است که احتمالا یکی از بزرگترین آثار معماری دوره هخامنشیان بوده و داریوش اول از آن به عنوان سالن بارعام خود استفاده می کرده است. تخت جمشید در 57 کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است.


با سپاس : ستار

۱۸ نظر:

سایه سپید گفت...

سلام....خوشحالم کردید به من سر زدید...بازم به وبلاگم بیاید...منم شما رو لینک کردم دوست من....
راستی...ممنون که از تخت جمشید مطلب گذاشتید....تخت جمشید واقعا ابهت و زیبایی خاصی داره که تا از نزدیک نبینن باور کردنش سخته و هنوز پس از اینهمه سال پابرجاست....دیدن مکانی که روزی پادشاهان اونجا زندگی می کردن و عظمت و زیبایی ش آدم رو به حیرت می آره....:)

شهرام بیطار گفت...

ملت اولین کامنت شون رو هم میگیرن . ملت کنسرت میرن . ملت از تخت جمشید مطلب میذارن . خوبی؟ با زحمت های ما؟ امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشی ستار گلم



با درود و سپاس فراوان : شهرام

نویسنده مهمان گفت...

حاجی کارت درسته

سایه سپید گفت...

سلام....وای نمی شد براتون نظر بذارم...نمی دونم چش شده بود....ولی خیلی بهتون سر می زدم....آخه کلی اتفاقا افتاد این مدت...حتما دعا می کنم....شما هم منو فراموش نکنید

قاصدک گفت...

سلام دوست خوبم
شرمنده ام
نمیدونم از کی عضوی از لیست رفقا هستم
ولی اولین باره که میام اینجا
:-|
ممنونم برای لطفتون که منو رفیق خودتون دونستید
باعث افتخار منه
گوگل فرند رو که دیشب اضافه کردم به بلاگم ، عکستون رو دیدم و الان هم بلاگتون رو پیدا کردم
باز هم ببخشید که دیر اومدم
در پناه خدا باشی

... گفت...

همیشه دوست داشتم تخت جشید رو به چشمم ببینم. به نظرم اگه کعبه عبادتگاه عربهاست تخت جمشید هم عبادتگاه ایرانیاست.
ممنون از اینکه اصالتت رو از یاد نبردی
راستی وبم رو به روز کردم اگه حالشو داشتی خوشحال میشم نظرت رو در مورد این نوشته ی اعجاب انگیز بپرسم

شهرام بیطار گفت...

نمیخوای چیز جدیدی بذاری؟ کلی مطلب تو 360 داشتی که . از همون ها بذار . کم کم راه بنداز

سايه سپيد گفت...

سلام...فقط با فاير فاكس مي شه توي وبلاگتون نظر گذاشت.....نمي دونم چرا اكسپلورر نمي شه...
اگه اين شبا مرغ دلتون پر زد ما رو از دعاهاتون فراموش نكنيد

سايه سپيد گفت...

از آپ جديد خبري نيست؟؟؟

آیسان گفت...

به قول ساناز سلام ر..و چطوری؟امو ما که خودمون صاحب تخت جمشیدیم دیگه از چی چیش بگیم.

قاصدک گفت...

سلام ، بلاگ جدیدم مدتیه افتتاح شده
همون روز اول اومدم کامنت بذارم
به جون خودم نشد
الان اومدم
خوشحال می شم سر بزنی

نازی گفت...

اومدم کامنت بدم


سوسانا رو ندیدی ؟لوووووووووووووول

بهار ایرونی گفت...

سلام بچه جون
همیشه و همه جا همون ستاری هستی که بودی
دستت خیلی مرسی

درسا تیتان گفت...

ای کاش عکس بیشتر میذاشتی!

سایه سپید گفت...

دوستان جديد پيدا کنيد اما دوستان قديمي را هم حفظ کنيد، اينها نقره و آنها طلا هستند
(پرمودابترا)
ممنون بخاطر حضورتون در جشن یک سالگی سایه سپید[گل]
فکر نمی کردم دیگه سر بزنید...تبدیل شدید به یه خواننده خاموش؟!
نمی خواید اینجا رو به روز کنید؟

سایه سپید گفت...

سلام دوست مهربونم...ختم گروهی قرآن گذاشتم توی وبم...روزی یک جز در ماه مبارک رمضان....اگه دوست داری به ما بپیوندی هرچه سریعتر بیا و خبرم کن تا بگم که کدوم جز رو بخونی و چطوری!!!![لبخند]فقط زوده زود خبرم کن....زیاد وقت نداریم

سایه سپید گفت...

(هیچکس آنقدر فقیر نیست که نتواند لبخندی را به کسی ببخشد ، و هیچ کس آنقدر ثروتمند نیست که نیازی به لبخند نداشته باشد)
سلام دوست مهربون همیشگی...دوشنبه 27 دی تولد دو سالگی وبلاگمه...این به معنای دعوت نامه ای برای حضورت و گذاشتن چند خطی یادگاری در اون روزه...خوشحال می شم که حضور داشته باشی و با چند خطی یادگاری دلشادم کنی...
امسال فراموش نکردم دعوتتون کنما...مثه پارسال شادم کنید :)

اردشیر بابکان گفت...

روزگارتان اهورایی
اگر علاقه دارید من در وبلاگم مطلب کوتاهی درباره پاسخی برای مدعیان برتری از دیدگاه زرتشت نوشتم اگر مایل هستید آن را بخوانید و دیدگاهتان را بیان کنید.
با تشکر از شما دوست عزیز